00983132730137
( AM - PM ) 08 -17 Monday - Friday
info@aphiuny.com

Shipping

Worldwide

Order Support

00989126938369
saveh carpet - قالی ساوه - فرش دستبافت ساوه - فرش دستبافت ساده - نقشه قالی ساوه - قیمت قالی ساوه

Saveh rugs

 قالی ساوه  – قالیبافی ساوه – فرش ساوه -قیمت فرش ساوه – قیمت فرش دستباف ساوه – قیمت قالی ساوه –  فرش دستبافت ساوه – خرید قالی ساوه – قالیچه ساوه – نقشه ساوه -طرح نقشه های قالی ساوه – قالی بافی ساوه – نقشه قالی ساوه – نقشه فرش ساوه – طرح قالی ساوه – saveh carpet – saveh rug -saveh hand knotted rug – saveh handmade rug -saveh rug history- saveh wool rug- saveh rugs for sale – saveh rug prices- antique saveh rugs -rug value-  antique saveh rugs – saveh carpets – iran carpet – persian carpet -persian rug – persian rug – rugs-saveh persian rug – saveh oriental rug – saveh oriental carpet

قالی ساوه

در ساوه واقع در شمال غربی قم قالیچه هایی در سبک فرش های همدان و گاهی کردستان توسط بافنده های شهری و ایلیاتی ( ایل شاهسون از تیره ی بغدادی) در اندازه های ذرع و نیم با کیفیت متوسط بافته میشود. افراد ایل شاهسون که مناطق پهناوری در آذربایجان و کردستان و زنجاان و همچنین برخی نواحی استان مرکزی از جمله ساوه , محل رفت و آمد و اطراق تیره های مختلف آن است , گوسفندانی پرورش میدهند که پشم مرغوب آنها در مقیاس وسیعی در صنعت قالی بافی ایران به کار برده میشود .

زنان و دختران بافنده این ایل تعداد قابل توجهی گلیم و مفرش و نوعی جاجیم و سوزنی به نام ( ورنی) تولید میکنند که طرفداران فراوانی در بازار های خارج دارند. در صورتی که بافنده های ساوه را تنها از زاویه بافت فرش های گره دار مورد مطالعه قرار میدهیم. باید یاد آور شویم قالی بافان شهری و بافنده های ایلی تنها قالیچه هایی در سبک هندسی و شاخه شکسته در اندازه های کوچک و بیشتر ذرع و نیم میبافند. رنگ های اصلی در فرش های آنها قرمز تیره , نوعی قهوه ای تریاکی, سبز زیتونی سیر و تا حدودی فیروزه ای است.

قالی کناره ساوه

قالیچه های شاهسونی این منطقه نسبتا بادوام و تا حدودی پر جلا هستند. بافنده های محلی بر اساس سنت های خود ریشه های قسمت پایین فرش را به صورت بسته و گلیم باف در میآورند و این کیفیتی است که در غالب فرش هایی که در اصطلاح به نام موصل معروف شده اند نیز دیده میشود. شاهسون های مستقر در منطقه خرقان واقع در شمال غربی ساوه نیز فرش هایی برابر با الگوهای فوق و با تمایل به طرح های کردستان می بافند. با این تفاوت که الیاف فرش های آنها کمتر تابیده شده اند . با استقبال از فرش های قم در بازار های داخل و خارج در سال های اخیر پاره ای از مراکز بافندگی شهری شروع به بافت فرش های مرغوبی با طرح های رایج در قم در زمینه های روشن کرده اند .

منبع : افسانه جاویدان فرش ایران ( محمد جواد نصیری )

در جنوب اراک منطقه کوچکی است به نام کمره که در یکی از روستاهای معروف آن به نام لیلیان، ارامنه ای سکونت دارند که پیشه آن ها از زمان های قدیم فرش بافی بوده است. دست بات های آن ها یک پوده و با گره سنه و به رنگ های قرمز و با ظاهری مخمل مانند بافته می شوند.

فرش های لیلیان از نظر طرح و تا حدودی از نظر رنگ کم و بیش شبیه فرش های «ساروق آمریکایی» هستند. ترنج میانی مانند عنکبوتی در میان تار در متن فرش آویزان است و دو سر ترنج آن مانند دو چتر طاووس به نظر می آیند بقیه متن فرش با دسته گل های پر مانند پوشیده شده است. در فرش های لیلیان نیز پود های صورتی رنگ به کار می برند و تمام اندازه ها بافته می شوند.

اشاره ای به نام ساروق امریکایی شد به لحاظ آشنایی بیشتر آن را مطالعه می کنیم:

در پایان جنگ جهانی اول نمایند یک شرکت امریکایی که در ناحیه اراک در زمینه فرش فعالیت تجارتی داشت از میان نقشه های متداول در اراک و ساروق تعدادی طرح برابر سلیقه امریکایی ابداع و انتخاب کرده و مطابق این طرح ها فرش هایی دو پوده و پرز بلندی را در اندازه های مختلف در زمینه های قرمز با حاشیه سرمه ای یا بژ روشن به تعدا زیاد بافته و با امریکا صادر نمود.

با بافت فرش هایی برابر با سلیقه ی امریکایی که به سهولت از سایر طرح های اراک قابل تشخیص هستند غالبا فاقد لچک های چهارگانه بوده و ترنج میانی نیز بر خلاف ترنج های سنتی فرش های ایران فاقد خطوط حد فاصل ترنج و متن است . در متن این فرش ها دسته های گل و برگ های پیچیده ی بزرگی که اطراف آنها با گل های کوچک پوشیده شده به صورت مجرد و جدا از هم دیده میشود . بافنده های دهکده ی مسلمان نشین ریحان از بخش کمره به عکس لیلیان و شش روستای ارمنی نشین ناحیه , بدون انکه از طرح امریکایی تبعیت کنند. فرش هایی مطابق با طرح های اراک تولید میکنند.

بازدید از نمایشگاه و خرید آنلاین فرش دستبافت

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Shopping cart
Sign in

No account yet?

Create an Account
Product Categories
Follow: