00983132730137
( AM - PM ) 08 -17 Monday - Friday
info@aphiuny.com

Shipping

Worldwide

Order Support

00989126938369

فرش دستباف آباده

 قالی آباده – قالیبافی آباده – فرش آباده – قیمت فرش آباده – – قیمت فرش دستباف اباده قیمت قالی آباده –  فرش دستبافت آباده – خرید قالی آباده – قالیچه آباده – نقشه آباده -طرح نقشه های قالی آباده – قالی بافی آباده – نقشه قالی آباده – نقشه فرش آباده – طرح قالی آباده abadeh carpet  abadeh rug – hand knotted rug – abadeh handmade rug -abadeh rug history- abadeh wool rug- abadeh rugs for sale – abadeh rug prices- antique abadeh rugs rug value – antique abadeh rugs – abadeh carpets – iran carpet – persian carpet -persian rug – persian rug – rugs- abadeh persian rug – abadeh oriental rug – abadeh oriental carpet

قالی آباده

در شهر آباده و توابع آن مانند صُغاد ، بهمن و غیره قالی بافی رواج فراوانی دارد. برابر آماری که در دست داریم تا چند سال پیش حدود 15000 بافنده بر روی دارهای قالی آن به بافت فرش اشتغال داشته اند.

فرش های آباده با الهام از نقشه های ایلات قشقایی ، افشاری ، لرهای بوانات و حتی ایلات کرد بافته می شود. با کمی پیگیری ، نشانه هایی از طرح های قفقاز را نیز در بین دست بافت های آنان می یابیم. با این وجود عمل طراح و بافنده ی آباده ای تنها به تقلید این نقشه ها محدود نشده است. آنها با ذوق و سلیقه ی خاصی آذینه های ایلیاتی را با نقش مایه های شهر پسند در هم آمیخته و طرح های ابتکاری جدیدی را آفریده اند.

قالی آباده طرح هیئت لو

فرش های آباده بیشتر در سیک های شاخه شکسته با طرح های ایلیاتی ، گلدانی ، ظل السلطان ، محرمات یا قلمدانی و بته ای کردستانی ( بته ی هشت پر) بافته می شوند. در طرح ایلیاتی آن را مکرر بر روی فرش های خود می آورند ترنج کوچکی به شکل لوزی در مرکز متن قرمز رنگ بزرگی که آن را هم به شکل لوزی طراحی شده است دیده می شود. در لچک های چهار گانه فرش نقش هشت ضلعی الماس مانندی به رنگ عاجی که مشابه آن را در درون ترنج میانی نیز می یابیم دیده می شود. زمینه ی فرش با شاخه های مستقیم و موازی و مملو از گل ها و برگ ها و مرغک ها و پروانه ها پوشانیده شده است و سایر آذینه های ایلیاتی مانند رکاب اسب و شانه های چوبی و غیره را با کنکاش مختصری در لابلای این شاخه ها می توانیم ردگیری کنیم. حاشیه ی این فرش ها معمولا باریک و مرکب از سه نوار اصلی بیشتر به رنگ سفید عاجی بافته می شود.

بافنده ی آباده ای در همه ی اندازه ها ، از قالیچه های کوچکی که به پشتی ، پاتختی و یا پادری معروف می باشند ، تا ذرع و نیم و سجاده های پهن و فرش های شش متری و گاه بزرگ تر و فرش های مربع چهار متری و کناره های کوتاه و بلند می بافند. فرش های دو پوده آباده بسیار متراکم و با دوام اند. تار و پود آنها از جنس پنبه و گره های به کار رفته در آنها از نوع فارسی و به ندرت از نوع ترکی است. رنگ های آنها بیشتر مبنای گیاهی داشته و در مایه های قرمز ، بژ ، آبی نیلی ، زرد و سایر رنگ های کلاسیک است. رنگ قرمز روناسی که رنگرزان محلی عمل می آورند به طوری درخشان و مشخص است که مشابه آن در سایر نقاط بافندگی کمتر به چشم می خورد و این خود علاوه برمشخصات بافت منسجم و با دوام فرش های آباده ممیزه ی دیگری است که با شناخت آن فرش های آباده را به سهولت می توان تشخیص داد.

بازدید از نمایشگاه و خرید آنلاین فرش دستبافت

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Shopping cart
Sign in

No account yet?

Create an Account
Product Categories
Follow: